torsdag 7 januari 2010

Vi borde vara mer generösa mot varandra

"Tiden går fort när man är lycklig", brukar man säga. Jag håller med på ett sätt. När man gör något man gillar "försvinner" tiden, gör man något mindre kul går tiden väääääldigt långsamt. Annars är jag ganska övertygad om att tiden inte existerar. Tid är bara ett sätt för oss att mäta, t.ex. förhållandet mellan olika aktiviteter, en aktivitets varaktighet, att precisera möten med andra och för att kunna planera saker och ting lättare. På tal om tid är det nu över 5 år sedan jordbävningen (under Indiska Oceanen) som orsakade en tsunami, där ca 225 000- 300 000 människor miste livet och över 5 miljoner blev hemlösa. Indonesien blev värst drabbat. Vågorna var ca 25 m höga, (Kärnan i Helsingborg är 35 m) ! Jag har sett många reportage, intervjuer och filmer om katastrofen och blir lika berörd varje gång. För mig är det nog ett sätt att bearbeta det som hände. Jag var inte där, tack och lov, men katastrofen påverkade mig mycket starkt. Såg en intressant intervju med en kvinna vid namn Jut Putri från staden Banda Aceh i Indonesien. Hon och hennes bror miste 40 släktingar, men de bestämde sig för att leva vidare och att inte bara låta sorgen ta överhand. Det hon sa berörde mig mycket och jag önskar att vi alla människor kunde tänka som hon. Hon sa: - "Vi ger varandra kärlek utan att fästa oss vid det som skiljer oss åt." Mycket fint sagt. Det är så lätt att man ibland får ett egoistiskt tänkande. Att man gärna vill ha någon gentjänst för att man ska ge till någon annan. Det är så lätt att koncentrera sig på en annans sätt att vara och göra i stället för på sig själv. Förmodligen för att det känns jobbigt och svårt att se sina egna fel och brister. Ibland kan det vara intressant att inse att det ofta är speglingar av en själv när man upplever något man stör sig på hos en annan person. Om alla utgick ifrån sig själva, visade tacksamhet, kärlek och omtanke gentemot andra, skulle allt se annorlunda ut i vårt samhälle. Kärlek kan man visa på så många olika sätt. Tänk så enkelt, men ack så svårt ibland. Visst skulle det vara underbart om vi alla visade varandra lite mer omtanke och kärlek? Det kostar ingenting, och ju mer man ger desto mer får man säkert också tillbaka!
En härlig tanke som verkligen inte är omöjlig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar