lördag 9 januari 2010

Gojibär



Har egentligen funderat ganska länge på att testa detta bär. Idag när jag var inne på Tasty House för att köpa valnötter fick jag syn på de färgglada bären. De har en väldigt speciell smak, en blandning av tranbär och lingon tycker jag. Lite småsega att tugga. Efter ett tag kom jag underfund med den speciella smaken och jag gillar den faktiskt. Till frukost äter jag ganska ofta A-fil med solroskärnor, sesamfrön, linfrön, torkade aprikoser och pumpakärnor. Lite kanel på är också jättegott! Nu tänker jag ha Gojibär också till min fil. Man kan också äta dem som snacks etc. Det är ett otroligt nyttigt bär, vilket gör det extra intressant. En handfull per dag rekommenderas. Gojibär härstammar från Himalaya och Kina och har använts i tusentals år inom läkekonsten. Bäret har många positiva effekter :
  • Man får mer energi och blir starkare.
  • Ger motståndskraft mot bakterier, svamp och virus.
  • Man känner sig yngre.
  • Förbättrar synen.
  • Ger bättre sömn.
  • Ökar produktionen av vita och röda blodkroppar.
  • Avstressande.
  • Hjälper till mot klimakterieproblem.
  • Man blir mindre orolig.
  • Stärker hjärtat.
  • Sänker blodtrycket.
  • Sänker kolesterolvärdet.
  • Förbättrar blodcirkulationen.
I Gojibär finns det 6 ggr. så mycket betakaroten som i morötter! Har ett innehåll av 500 ggr. mer C-vitamin än apelsin och 15 ggr. mer järn än spenat. De stimulerar produktionen av mänskligt tillväxthormon. Är en proteinkälla; innehåller 18 aminosyror. Innehåller mer än 21 spårämnen, t.ex. selen, kalcium, koppar, fosfor, järn och zink. Full av vitaminer, t.ex. A-vitamin, B1, B2, B6, C-vitamin och E-vitamin. Innehåller viktiga fettsyror. Motverkar prostataförstoring p.g.a. att de innehåller Beta-sitosterol. Blåbär anses ha hög halt av antioxidanter, men gojibär har 10 ggr. mer än blåbär.
Det är att rekommendera att man blötlägger bären i rumstempererat vatten (C-vitaminet förstörs om det är för varmt). Blötläggningen förenklar matsmältningen och förbättrar kroppens förmåga att ta upp vitaminer och mineraler bl.a. Detta gäller för övrigt alla nötter och frön.
Visst kan det väl vara värt att prova denna nyttighet ett tag?

2 kommentarer:

  1. Hjälp, vad du har blivit nyttig! Jag har inte provat de där bären, men det låter ju som om det vore värt ett försökt. Fast jag får nog gömma dem för yngste sonen. De verkar vara farliga för honom. Jag tänker på det där med tillväxthormon :-)

    SvaraRadera
  2. Ja testa! Det är gott!
    Jag äter gärna nyttigt, men jag är ingen fanatiker! Man måste unna sig lite onyttigt ibland också. Jag är ett litet kakmonster mellan varven. Då äter jag gärna en Semla eller något annat gott och njuter för varje tugga! Det är också livskvalité! Snart får vi boka in en träff och fika tillsammans :)
    Kram

    SvaraRadera