måndag 7 februari 2011

Är lite galen i böcker

Ibland känner jag mig som en hamster. Inte det att jag lagrar mat i käkarna precis, utan att jag samlar lätt på mig för mycket prylar. Böcker är en av mina stora passioner! Det finns så många jag vill läsa, men hinner inte riktigt med just nu i alla fall. Ibland känns det som om boken väljer mig när jag ser den i affären. Jag tror att det är meningen att jag ska läsa en viss bok när jag "får den till mig".
Det kan ibland vara en annons som fängslar mig. Vissa gånger "försvinner omgivningen" och hela mitt inre "fångas upp", när jag fastnar som förstenad framför en bok i butiken. Tiden stannar till känns det som och jag får en känsla av att jag bara måste ha den. Skulle jag bli sysslolös har jag ett ganska stort lager att ta av. Inga böcker är egentligen ointressanta. Jag har humoristiska böcker, självbiografier, psykologiböcker, barnböcker, reseböcker etc.
Ibland kan jag gå förbi min kära bokhylla och hitta en bok som passar mig just i stunden. Hinner jag inte läsa hela boken slår jag upp en sida på måfå. Där brukar alltid stå något intressant och givande, som jag oftast har nytta av i mitt liv just nu. Denna bok av Paulo Coelho blev dagens fynd, på Konsum för endast 37:50! Det var en mycket vacker och tänkvärd mening som fängslade mig mest, jag citerar: "Vi får en spegelbild av världen vi lever i, där vår strävan efter rikedom och berömmelse till varje pris, hindrar oss från att se det våra hjärtan verkligen önskar". Ska bli mycket intressant att läsa den! Det är nog många som funderar över detta i vårt stressade samhälle, där vi alla skyndar på i våra "ekorrhjul". Vart är vi på väg? Vad är egentligen meningen? Finns det en mening, och i så fall varför?


En roman full av spänning utlovas!
Här beskrivs kändisskapets martyrskap och
baksida. Vi får väl se vad jag tycker?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar